For en stund tilbake så jeg filmen Alt For Norge, historien om Egil “Drillo” Olsen på kino. Et landslag som ikke hadde vært i et mesterskap siden 1938 er på et tidspunkt nr. 2 på FIFA-rankingen, kun slått av Brasil pga. denne kontroversielle nødløsningen av en landslagstrener som gikk på rulleskøyter i gangene på NIH og som trener brukte mer tid foran skjermen enn på banen. Etter at filmen var ferdig så ble jeg sittende å tenke på hva vi DJs kanskje kunne lære av Drillos historie.

1. Skill deg ut i mengden
Uten at det nok var et bevisst valg ble Drillo et ikon og en superkjendis selvsagt. Med egen is, opptreden i reklamefilm for klær og intervjuforespørsler fra all slags blader, TV og radio. Det eneste av dette Drillo digget var is, han elsket is og som han sier i filmen, det er alltid bra å ha litt is i magan.
Han hadde med seg bikkja på trening som om det var det mest naturlige i hele verden. Også var det gummistøvlene da, eller pæler som de sier der hvor Egil og jeg kommer fra, Østfold. I tilfellet Drillo neppe et bevisst valg, det var stort sett fotball det gikk i der tror jeg. Men Elton sine solbriller, den høye halsen til Steve Jobs og tørklet i halsen på Ringnes, det er branding. Hvis branding er et fremmedord for deg, ta en kikk på denne scenen fra serien Mad Men, her er fasit:
2. Tilegne deg kunnskap og del den med andre
Drillo hadde hadde kunnskap om hver spiller på hvert eneste motstanderlag ned til omtrent hva de likte å ha på brødskiva. Det var sånn vi knakk Brasil, de var litt vel glade i å beholde ballen i laget. Ikke f**n om de skulle få komme over Norges midtsirkel.
Hver gang du setter på en sang for et publikum, uansett om det er på en jålete bar på Oslo vest eller i et bryllup i Tosebygda så lærer du noe om akkurat den sangen og hvilket verktøy den evt. kan utgjøre i verktøykassa di.
Nå er “all” musikk tilgjengelig for alle og det er faktisk slik at opplevelsen av en fest jeg spiller på og en fest du spiller på kan være totalt forskjellig selv om vi spiller akkurat de samme sangene den kvelden. Så la oss dele kunnskapen med hverandre og gjøre hverandre flinkere, jo bedre jobber vi gjør som samlet tropp jo lettere er det å få den respekten vi fortjener.
Det er gjennom deling, samhandling og inspirasjon vi får fremdrift og innovasjon.
DJ Prince
3. Ta i bruk ny teknologi

Drillo har faktisk en mastergrad i scoringer, han var en av de første landslagstrenerne i verden som tok i bruk data i sitt arbeid. Alt var analysert til bunns, hver touch, hver dribbling, hver miss, hver scoring.
I 2022 kan datateknologi hjelpe deg enormt i ditt arbeid som DJ. Og da snakker jeg ikke om bruk av sync, å diskutere det i 2022 er bare fjas, hvis du fremdeles tror at DJing handler om å legge to låter oppå hverandre i beat har balja seilt for lenge siden.
Jeg snakker om organisering, metadata, backup, lyd, lys, analyse og research på alle felter har det vært en rivende utvikling. Ikke la toget gå fra deg, sesam stasjon er nemlig for lengst historie, nå er det hyperloop som gjelder.
4. Rett mann på rett plass!
Jeg følte meg noen ganger som et tennisnett utpå der, alle ballene gikk over hue på meg.
Kjetil Rekdal
En gang da jeg var liten lurte faren min meg til å kjøpe en vaffel med tyttebærsyltetøy, det var ingen god kombo. Det er ikke alle event og deg heller. Drillo fikk suksess med et knallhardt sonesystem hvor alle hadde sin bestemte plass. Det er lenge siden jeg sluttet å takke ja til jobber som jeg ikke følte jeg var mannen for, det er jeg glad for. De ekstra få tusenlappene man får veier aldri opp for følelsen av å ikke strekke helt til eller ha kunnskapen som trengs. Og det magiske er at jo flere jobber du gjør innenfor det segmentet du er god på, jo flere sånne jobber får du.
5. Ha alltid ett ess i ermet

Du kan ikke forutse hvordan en kveld blir på forhånd uansett hvor mye research du har gjort. Ting kan skje, forutsetninger endres.
Brasil var bedre enn oss, mye bedre enn oss, men vi hadde Flo og ikke bare én, men to. Det kan bli mye for noen og enhver også verdens beste fotballnasjon viste det seg.
Og det er som regel bedre å gjøre something enn å gjøre nothing. På fotballbanen, så vel som i DJ-boksen. Jeg opplever stadig oftere å få bookinger etter DJ-jobber hvor ingen har danset. For lenge før noen danser er jobben min å skape god stemning, klarer jeg det så blir folk imponert selv om lyden er lav og bassen er skrudd litt ned så det ikke skrangler i gebisset til ho mor på hjørnet.
Du er en artist, glem ikke det. Du må spille forestillingen selv om publikum er få eller har mer enn nok med å strømme finalen av Kompani Lauritsen på mobilen, de har løst “billett”.
6. Ta i bruk en hvit løgn, men KUN dersom intensjonen er god
Myggen og Henning Berg tok noen pils i Paris (kunne vært en låt i seg selv dette), det ble det furore av i norsk presse og delvis også innad i troppen. Mange mente de to burde settes på første fly hjem. De løy til Drillo, Drillo løy til oss og storkoste seg med det. Hadde han blitt fortalt sannheten og videreformidlet dette til pressen var sjansen stor for at noen hadde krevd at de to måtte reise hjem og vipps så manglet geniet i gummistøvler to brikker i puslespillet sitt.
Har du gått på en smell og booket en jobb du egentlig ikke har kompetanse eller tid til, finn noen som har tid OG KOMPETANSE og selg det inn til kunden din om så med en liten hvit løgn. Anbefaler du en fagmann får du respekt og anerkjennelse fremfor å stå å være usikker i mange timer og kanskje ikke levere det kunden forventet.
Avslutningsvis vil jeg rette litt fokus mot kona til Drillo, Siggen. Hun endte opp med å ta med seg barna å følge mannen sin i hans jobb. Noe som aldri hadde skjedd før i internasjonal toppfotball. Det hadde flere positive effekter, barna fikk tid med pappa, pappa fikk tid med barna selvsagt. Og Egil fikk mye mindre dårlig samvittighet fordi han ikke var hjemme med barna.
Altså mer overskudd til å tenke på fotball. Så kanskje det skulle vært et siste punkt her, rett dame på rett plass!